Zijn de accu’s van elektrische auto’s te hergebruiken voor gebouwen?
Ieder voordeel heb zijn nadeel, en dat geldt ook voor duurzame energie. Stroom uit zonlicht en wind: geen vieze luchtjes, hernieuwbaar en zo, maar ook een hel om op grotere schaal te managen. ’s Nachts daalt de productie van zonnecellen naar nul. Soms waait het dagen niet, dus geen stroom. Vang die schommelingen maar eens op.
In de ontwikkelende wereld kunnen landen met kleine stroomnetten die pieken en dalen niet aan. Bovendien is het daar niet altijd mogelijk om terug te leveren aan het net: wat doe je dan als consument met de overtollige stroom uit je zonnepaneel?
In de westerse wereld zit er bovendien voor huishoudens een stroomvreter vanjewelste aan te komen: de elektrische auto. Steeds meer mensen stappen over naar elektrisch rijden. De vraagpiek die ontstaat als iedereen zijn wagen om zes uur aan de oplader hangt, is een nachtmerrie voor stroombedrijven.
Miljoenen accupakketten
Maar die elektrische auto’s zouden wel eens oplossing van het probleem kunnen zijn. Volgens een rapport van de Universiteit van San José in Californië zijn er over twintig jaar 1,3 miljoen tot 6,7 miljoen accupakketten uit elektrische auto’s in omloop. Kunnen die niet worden hergebruikt in de huizen van consumenten als achtervang voor bijvoorbeeld een zonne-installatie?
Een automerk als Honda experimenteert daar mee. Ze hebben zelf een groen modelhuis gebouwd (filmpje). Door met de in een huis opgewekte energie direct een auto op te laden in de vorm van gelijkstroom, hoeft de stroom niet eerst te worden omgezet naar wisselstroom. Daardoor gaat geen energie verloren. Bovendien kan een huis met batterijen op piekuren worden losgekoppeld van het hoofdnet, om zo overbelasting van dat net te voorkomen.
Scholen behoeden voor stoomuitval
Een Indiase technicus, Siva Rajendran, heeft de visie om de accu’s in te zetten op het Indiase platteland, schrijft Forbes. Daar bloeit een sector van goedkope privéscholen, die aanzienlijk beter onderwijs bieden dan staatsscholen. Ze worden echter geplaagd door stroomuitval. Rajendran ontwikkelt een energiebron ter grootte van een waterfles, gemaakt van autobatterijen. Daarmee kan een klaslokaal met twintig simpele laptops 20 uur van stroom worden voorzien.
Maar hoe bruikbaar zijn de accupakketten nog? Ze hebben wellicht iets van hun capaciteit verloren, maar het soort energie dat van ze gevraagd wordt bij hergebruik is anders. Een accupakket hoeft geen stroomstoot te leveren om een auto te laten optrekken bij een stoplicht – het kan zijn energie geleidelijk afstaan. Autobatterijen kunnen specifiek met dit tweede doel in gedachten worden ontworpen.
Steeds goedkoper
Er is een addertje onder het gras: anders dan in vroegere generaties accu's, zijn de materialen van lithium-ion-batterijen relatief goedkoop. De wetenschappers uit San José schatten dat zelfs met geavanceerde technieken slechts 20 procent de recyclagekosten kan worden terugverdiend met de herwonnen grondstoffen.
Maar de pakketten een nieuwe bestemming geven zou wel uit kunnen, afhankelijk van de stroomprijs.
Lees ook
Deze windmolen is superefficiënt, relatief goedkoop en veilig voor vogels
Elektrisch rijden: zo weet je welke laadpaal jij moet hebben
Zo maak je groene sjoemelstroom
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl